Hollands kustpad – Wat?! Kun je hiken in Nederland?

Wie had dat gedacht: hiken in Nederland? Normaal trek ik er het liefst op uit in de bergen, maar tja, die zijn er nu eenmaal niet in Nederland. Dat betekent niet dat er niks te doen is voor de outdoorliefhebber. Er zijn 20 nationale parken in Nederland, 12 langeafstandswandelingen (LAWs), en een heleboel andere wandelroutes, variërend van streekpaden, NS-wandelingen, of gewoon je eigen uitgestippelde route.

Het Hollands kustpad is 252 kilometer lang en volgt de kustlijn van Zuid- en Noord Holland. Het Hollands kustpad staat genummerd als LAW 5.2 en vormt samen met LAW 5.1 die de Zeeuwse kust volgt, en LAW 5.3 die de kust van Groningen en Friesland aandoet, het Nederlands kustpad. Deze route geniet niet de bekendheid van het Pieterpad – één van de oudste langeafstandspaden in Nederland – maar is met zijn 725 kilometer wel het langste wandelpad in Nederland.

Uit praktische overwegingen koos ik voor het Hollands kustpad, ofwel deel 2 van het Nederlands kustpad. Relatief dichtbij huis – ik woon in de randstad – en de dagetappes zijn goed te bereiken met het openbaar vervoer; niet onbelangrijk als je geen auto hebt.

Het startpunt van het Hollands Kustpad is Hoek van Holland, niet ver van Rotterdam. Vanaf Hoek van Holland – dat per trein bereikbaar is – loopt de route over het strand en langs de kassen van het Westland naar de omgeving van Den Haag. Het pad loopt zelfs door het centrum van Den Haag. Vervolgens word je de duin- en bollenstreek ingeleid en kom je langs de bekende Hollandse badplaatsen als Katwijk, Noordwijk, en Zandvoort.

Binnenhof Den Haag

Langs het binnenhof van Den Haag

Tot nu toe heb ik de eerste 60 kilometer naar Katwijk gelopen. Wat me positief verraste, is hoe gevarieerd de route is. Ik houd van een strandwandeling, maar weet uit ervaring dat uren en dagen achter elkaar over het strandlopen simpelweg afzien is. Dit is gelukkig géén route die alleen maar over het strand loopt. Vaak loop je door de duinen, soms door een stukje bos, en af en toe loop je door stedelijk gebied. Wanneer je dan eindelijk je voeten in het zachte zand mag zetten, de golven ziet schuimen, en de zee hoort razen, kan je niet anders dan verheugd zijn met een heerlijke strandsectie.

Bewegwijzering Nederlands Kustpad

Het ziet er naar uit dat ik de duin- en bollenstreek regelmatig weer een stukje over het strand mag lopen, afgewisseld met heerlijk struinen door de duinen. Waar ik nu het meest naar uitkijk is Zuid-Kennermerland, het enige nationale park waar de route door heen loopt. We zijn hier al eerder geweest, toen we Jasper en Bibi opzochten, een bevriend hiker stel die ik heb leren kennen door de Te Araroa trail in Nieuw Zeeland . We waren toen verrast over de uitgestrektheid van het duingebied daar, dus ik kan niet wachten om te voet naar Haarlem en Kennemerland terug te keren.

Ik heb ook goede verhalen gehoord over wandelen bij Schoorl, dat in Noord Kennemerland ligt. Verder weet ik weinig af van Noord Kennemerland en de kop van Noord Holland, waar de trail eindigt. Door de kop van Noord Holland moet ik ooit zijn heen gefietst, toen we vroeger als gezin op fietsvakantie gingen naar Terschelling. Ik herinner me vooral hoe lang de afsluitdijk was op de fiets, maar heb verder geen idee van hoe de Kop van Noord Holland is om te hiken. Ik beeld het me eerlijk gezegd een beetje saai in, maar we zullen zien!

Fietsvakantie Terschelling met gezin

Lang geleden als klein meisje op de fiets naar Terschelling

Voor praktische informatie kun je je hart ophalen op wandelnet: beschrijvingen van de wandelingen, kaarten, en gps bestanden. Ik ben inmiddels fervent voorstander van wandelen met een wandelapp – zelf ben ik tevreden over de betaalde versie van backcountry navigator, naar het schijnt is Gaia ook een goede optie. De route is redelijk aangegeven, maar af en toe is het best een beetje zoeken naar een markering en ik ben al twee keer een stukje van het pad afgeraakt. Op zulke momenten pak ik dan mijn smartphone erbij waar ik van te voren de route heb ingeladen in backcountry navigator. Daardoor kan ik op vliegtuigmodus de app gebruiken – gps doet het gewoon. Dit is natuurlijk wel belangrijk, want als je internet nodig zou hebben – zoals bijvoorbeeld bij google maps – zou je batterijverbruik veel te snel gaan.

Van de route is ook een boekje uitgekomen (via wandelnet te bestellen), maar de schaal van de kaarten die je daar in vindt, is simpelweg niet goed genoeg om mee te navigeren. De kaarten in het boekje gebruik ik wel om een overzicht van mijn dagroutes te hebben. Je hebt het boekje niet echt nodig, maar ik vind het vooral leuk om de achtergrondinformatie en kaarten te bestuderen en mijn dagetappe uit te stippelen.

Wil je meer lezen over het Hollands kustpad? Na deze algemene blogpost zal ik binnenkort schrijven over mijn wandelervaringen met het zuiden van de trail.

LAAT ME WETEN WAT JOUW ERVARINGEN ZIJN!

Geef een reactie

